Hengitysvalmennus
Buteyko-ohjaaja (CertBBM) Reijo Parkkila 

Haluatko oppia kehon ja mielen hallintaa hengityksen avulla?  Sinun ei tarvitse meditoida lootusasennossa tai hikoilla joogasalilla, voit harjoitella missä vain ja milloin vain. Hengityksen avulla löydät tavan hallita kehoasi ja tunteitasi. Opit keskittymään ja olemaan läsnä. Oikeiden hengitysharjoitusten avulla voit myös helpottaa kipuja ja monen sairauden oireita. Nukut paremmin ja saat myös  apua stressiin tai paniikkikohtauksiin. 

Buteyko-menetelmä on Konstantin Buteykon 1950-luvulla kehittämä menetelmä, joka perustuu ensisijaisesti hengityksen fysiologisiin ja hermostollisiin vaikutuksiin kehossa - harjoitusten tavoite on hiilidioksiditason nostaminen veressä hengitystä keventämällä. Fysiologisten edullisten vaikutusten lisäksi keskittymällä hengitykseen saa samalla myös  psykologisia hyötyjä. 

Kuntoilija voi hengitysharjoituksilla parantaa fyysistä suorituskykyään, erityisesti kestävyysurheilijat  hyötyvät hengenpidätysharjoituksista - korkeanpaikanleirille pääsee missä vain milloin vain, jos osaa oikean hengitystekniikan! 

Kenelle hengitysvalmennus sopii?  

  • Haluat kehittää keskittymisen ja läsnäolon taitojasi
  • Haluat oppia rentoutumaan
  • Haluat parantaa parantaa hapenottokykyäsi
  • Puhut työssäsi paljon ja väsyttää
  • Kärsit stressistä, ahdistuksesta, paniikkihäiriöstä, masennuksesta tai uupumuksesta
  • Sinulla on unettomuutta, kuorsaamista tai obstruktiivinen uniapnea.
  • Ongelmia korkean verenpaineen, astman tai allergisen nuhan kanssa 
  • Lapset ja nuoret, joilla on hengitys- ja uniongelmia (ADHD-tyyppisiä oireita valveillaoloaikana) 

Opi lisää! 

Hengitä hyvin- luento hengityksen anatomiasta, yhteydestä autonomiseen hermostoon. Luennolla opimme käytännön keinoja, miten kehittää stressinhallintakykyä, fyysistä suosituskykyä ja lisätä hapensaantia elimistössämme.  

Buteyko-hengitysvalmennus - yksilö- tai ryhmävalmennus. Kesto 5x 1h 4 viikon ajan.  Ensimmäisellä viikolla kaksi valmennustuntia. 

Työnohjaus - Hengitysharjoituspainotteinen työnohjaus keskittyy erityisesti stressin - ja jännitysoireiden hallintaan hengitysharjoitusten avulla. 

Hengitystarinani

Hengitys on itsestäänselvyys meille jokaiselle, jokainen osaa hengittää joka on hengissä. Ilman hengitystä emme voi myöskään puhua, yskiä tai aivastaa. Minulle hengitys on ollut jo vuosikymmeniä kuitenkin intohimon kohde. Alkusysäyksen hengityksen tietoiselle harjoittelulle sain jo 12-vuotiaana, kun pasuunansoiton opettajani Kalevi Hietala opetti ensimmäiset hengitysharjoitukset - hän näytti, missä pallealihas on ja miten sen pitäisi soittaessa toimia. Tietoinen hengityksen harjoittaminen on kulkenut tuosta alkaen mukanani lähes joka päivä 32 vuotta. Valmistuin yliopisto-opintojen ohella musiikkipedagogiksi ja toimin muutaman vuoden ammattimuusikkona ja soitonopettajana - lopulta  muusikko ura vaihtui opettamiseen sosiaali- ja terveysalalla, mutta puhallinsoittimen määrätietoinen harjoittelu opetti ainakin hengittämään tietoisesti. Kontrolloitua hengitystä olen harjoitellut myös joogan, uinnin ja vapaasukelluksen avulla, jossa hengityksen pidättäminen veden alla on avannut uusia näkökulmia hengitykseen - missään ei ole hiljaisempaa ja rauhallisempaa kuin veden alla. Todella meditatiivista ja hauskaa! Hengitys on portti autonomisen hermoston hallintaan tietoisella tasolla - voit rauhoittaa ja rentoutua tai päinvastoin aktivoida itseäsi ja innostua hengityksen avulla. Buteyko-menetelmä ja varsinkin Patrick Mckeown Buteyko Breathing Method on tehnyt minuun suurimman vaikutuksen. Useimmiten hengitämme liikaa, emme suinkaan liian vähän. Olen itse kokeillut kaikkia mahdollisia hengitysharjoitusmenetelmiä mitä vain olen löytänyt, esimerkiksi pranayama hengitys, TM meditaatio, Wim Hof-metodi ja Holotropic Breathing. Olen oppinut ja tiedän mikä toimii ja mihin tarkoitukseen parhaiten. Kaikki harjoitukset eivät sovi kaikille, ja vääränlainen hengitysharjoittelu voi vain pahentaa esimerkiksi stressin oireita. Itse olen oppinut hallitsemaan esiintymisjännitystä ja stressiä, rentoutumaan ja nukahtamaan helposti, sekä myös aktivoimaan ja energisoimaan itseäni. 

Minusta on hienoa saada opettaa tätä elämän laatua parantava yksinkertaista ja helppoa menetelmää kaikille kiinnostuneille. Hengittäminen on luonnollista, helppoa ja ilmaista. Kaikki osaamme hengittää! 

Helpoin hengitysharjoitus on yksinkertainen ja sopii elämänohjeeksi moneen tilanteeseen: Hymyile ja hengitä!